ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ

Školní poradenské pracoviště (ŠPP) zajišťuje poskytování poradenských služeb v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na

  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  • prevenci školní neúspěšnosti,
  • kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních  a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace (viz Minimální preventivní program),
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  • metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

 

Organizační struktura ŠPP a hlavní činnosti pracovníků ŠPP:

 

vedoucí ŠPP - výchovný poradce: Mgr. Eva Machálková

•             koordinace poradenských služeb ve škole

•             řešení problémů spojených se školní docházkou

•             řešení problémů spojených se školním neprospěchem

•             pomoc při řešení výchovných i výukových problémů žáků

•             metodická pomoc s vyplňováním potřebných dokumentů

•             organizace péče o žáky se specifickými vzdělávacími potřebami

•             organizace péče o mimořádně nadané žáky

•             organizace péče o žáky s individuálním vzdělávacím plánem

•             individuální pomoc žákům při řešení problémů

•             práce s třídními kolektivy

•             pedagogická intervence v rámci hodin matematiky na 2. stupni

•             spolupráce s mateřskou školou

•             prezentace ŠPP na webových stránkách školy a v EŽK

•             vyhodnocování činností ŠPP

Veškerá činnost výchovného poradce je popsána v  Plánu práce ŠPP a ve Vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poradenských službách.

                                    

školní metodik prevence: Mgr. Nikola Vykydalová

•             pomoc při výběru střední školy a volbě povolání

•             individuální pomoc žákům při řešení problémů

•             práce s třídními kolektivy

•             prevence a řešení sociálně patologických jevů jako jsou kouření, užívání alkoholu a drog, projevy šikanování mezi žáky, rasismu apod.

•             organizace volnočasových aktivit pro žáky

•             pedagogická intervence v rámci hodin českého jazyka na 2. stupni

Veškerá činnost školního metodika prevence je popsána ve školním Minimálním preventivním programu, který je přílohou Plánu práce ŠPP a ve Vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poradenských službách.

 

Hlavní cíle ŠPP:

•             zkvalitnění poradenských služeb ve škole poskytovaných žákům, jejich zákonným zástupcům a pedagogům

•             práce se všemi subjekty školy i  s dětmi, které nemají problémy a vytváření široké základny preventivní činnosti

•             řešení problémů spojených se školní docházkou (vysoká omluvená absence)

•             posílení průběžné a dlouhodobé péče o děti s neprospěchem a vytváření předpokladů pro jeho snižování

•             posílení průběžné a dlouhodobé péče o nadané žáky

•             prohloubení spolupráce s ostatními poradenskými zařízeními

 

Aktivity ŠPP:

 

      Oblast prevence:

  • "Start do školy" - adaptace na školní prostředí - práce s dětmi předškolního věku, docvičení potřebných dovedností, řešení problematiky předčasného nebo pozdního zaškolení dětí (učitelé 1. stupně)
  • prvotní pedagogická diagnostika případných percepčních oslabení (učitelé MŠ)
  • návazné docvičování percepčních oslabení v průběhu 1. třídy (učitelé 1. stupně)
  • pokud žák pracuje podle plánu pedagogické podpory (PLPP) a jeho obtíže se i přesto prohlubují - možnost odeslání do pedagogicko-psychologické poradny (PPP) ke komplexnímu vyšetření (výchovný poradce ve spolupráci s třídními učiteli - VP + TU)
  • kroužky pro žáky s poruchami učení (učitelé 1 i 2. stupně)
  • funkční systém péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
  • věnování zvýšené pozornosti žákům, kteří přestupují z jiné školy - vyrovnání rozdílů školních vzdělávacích programů (ŠVP) - možnost využití PLPP (VP + TU)
  • sledování žáků, u nichž došlo k výraznému zhoršení prospěchu v průběhu školního roku (TU, vyučující daného předmětu)
  • individuální konzultace pro neprospívající žáky (příslušný vyučující)
  • sledování a řešení zvýšené omluvené absence - podpora a pomoc dlouhodobě nemocným žákům - IVP (VP + TU)
  • pravidelná diagnostika klimatu školy i klimatu jednotlivých tříd, podpora fungování třídních kolektivů, třídnické hodiny (VP, metodik prevence, TU)
  • adaptační pobyty pro žáky vybraných tříd
  • sledování začlenění nových žáků, sleování postavení žáků s SVP včetně nadaných žáků
  • Minimální preventivní program školy (školní metodik prevence)
  • podpora zapojení žáků do řešení problémů ve škole, plánování školních aktivit  
  • jasně nastavená pravidla pro hodnocení chování žáků ve škole a jejich dodržování (školní řád, vnitřní předpisy)

    Oblast intervence 
     
  • zajištění vyšetření žáků v PPP (VP)
  • práce s doporučením školního poradenského zařízení (VP+TU)
  • tvorba a realizace individuálních vzdělávacích programů (VP+TU)
  • aktivity vyplývající z IVP - předměty speciálně pedagogické péče, pedagogická intervence mimo vyučování (učitelé jednotlivých předmětů)
  • zajištění péče o nadané a mimořádně nadané žáky (také nově ve sportovní, umělecké či manuální dovednosti) možnost PLPP (VP + příslušní vyučující)
  • po 3 měsících fungování PLPP případné zajištění diagnostiky v PPP (VP+TU)
  • řešení neprospěchu podle jasných pravidel dříve než na konci pololetí
  • možnost pedagogické intervence - podpora přípravy žáků na výuku na základě doporučení ŠPZ (vyučující žáka)
  • podpora spolupráce s učiteli - DVPP, metodická sdružení, třídnické hodiny
  • podpora spolupráce s rodiči - individuální pohovory, třídní schůzky, účast na školních akcích
  • realizace intervenčních programů (metodik prevence)
  • propagace preventivních aktivit - webové stránky školy, Facebook

    Kariérní poradenství
     
  • organizační podávání přihlášek na střední školy (VP)
  • veletrh středních škol (VP)
  • návštěva úřadu práce (metodik prevence)
  • pomoc žákům se správnou volbou střední školy i budoucí profese (předmět Pracovní činnosti - Volba povolání)
  • možnost testů profesní orientace
  • dostatečná informovanost o problematice - webové stránky školy, informační leták, vzor zápisového lístku (VP)   
  • v případě zájmu rodičů poskytnutí individuální konzultace k problematice (VP)       
TOPlist
aktualizováno: 16.10.2018 15:04:12